Rok obrotowy 2023 zahamował całą branżę łazienkową i sanitarną. Po rekordowych wynikach w latach 2021 i 2022 miniony rok był dla Grupy Hansgrohe bardzo trudny – wyjaśnia Hans Juergen Kalmbach, prezes zarządu Hansgrohe.
Firma z Schiltach w Schwarzwaldzie osiągnęła w 2023 roku łączny obrót w wysokości 1,406 mld euro. W porównaniu z rokiem poprzednim (1,550 mld euro) oznacza to spadek o 9,3 procent. Po skorygowaniu o różnice kursowe obroty były o 6,2 proc. niższe niż w roku poprzednim. Wynik operacyjny spadł do 201,7 mln euro, co oznacza spadek o 18,3 procent w porównaniu z 2022 r. (246,8 mln euro). Wynikający z tego wskaźnik sprzedaży/zysku również spadł do 14,3 procent (2022: 15,9 procent). Spadek EBITDA o 256,8 mln euro (2022: 296,0 mln euro) oznacza spadek o 13 procent. Ciągłe inwestycje w obszarach wzrostu, takich jak nowy zakład produkcyjny w Serbii oraz liczne innowacje produktowe, zaowocowały marżą EBITDA na poziomie 18,3 procent (2022: 19,1 procent).
Drugi najlepszy rok
W świetle rozwoju gospodarczego, szczególnie w sektorze budowlanym, przebieg działalności w 2023 roku jest dla nas mimo wszystko satysfakcjonujący. W końcu jest to drugi najbardziej udany rok finansowy w historii naszej firmy – podsumowuje Kalmbach, prezes Hansgrohe.
Wzrost sprzedaży zatrzymany
Grupa Hansgrohe ocenia swoją pozycję jako ugruntowaną na rynkach międzynarodowych – dostarcza baterie, prysznice i akcesoria łazienkowe do ponad 150 krajów. Pomimo stonowanego sektora budowlanego, firmie udało się odnotować sukcesy w biznesie projektowym. Rynki takie jak Turcja, Indie, Meksyk oraz regiony Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu również wykazały niezwykle pozytywne zmiany.
Mimo to w 2023 roku Hansgrohe nie był w stanie kontynuować trendu wzrostowego z ostatnich lat w większości krajów ze względu na globalne warunki gospodarcze. Spadek sprzedaży wynika przede wszystkim z głównych rynków, czyli Niemiec i Chin.
Producent i dostawca ceramiki sanitarnej z siedzibą w Schwarzwaldzie nadal generuje największy udział w sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 329,8 mln euro. Sprzedaż krajowa spadła o 14,7 proc. (2022: 386,8 mln euro). Sprzedaż za granicą spadła o 7,5 procent w minionym roku obrotowym. Po skorygowaniu o różnice kursowe spadek działalności zagranicznej wyniósł 3,4 proc. W ubiegłym roku Grupa Hansgrohe wygenerowała 76,5 procent swoich obrotów za granicą (2022: 75 procent).
Rozwój pracowników w liczbach
W 2023 roku Grupa Hansgrohe zatrudniała na całym świecie 5 448 osób (2022: 5 639). Spośród nich 3 419 (2022: 3 554) było zatrudnionych w Niemczech w momencie sporządzania raportu 31 grudnia, a 2 029 (2022: 2 085) w międzynarodowych oddziałach Grupy Hansgrohe. W związku z przewidywanym spadkiem sprzedaży, Hansgrohe dostosował w minionym roku obrotowym strukturę kosztów pracowniczych. Większość redukcji stanowisk wynikała z braku wymiany stanowisk oraz z wdrożenia ofert emerytalnych.
Inwestycje w innowacje
Inwestycje zrealizowane w 2023 r. wyniosły 81,6 mln euro (2022: 89,2 mln euro), co stanowi drugą najwyższą kwotę w historii firmy. W poprzednich pięciu latach (2018–2022) roczne inwestycje wynosiły średnio 52 mln euro. Pomimo kurczącego się rynku i negatywnego wpływu na zyski, Hansgrohe zainwestował 81,6 miliona euro w projekty krajowe i międzynarodowe.
Duża część tej kwoty trafiła do nowego zakładu produkcyjnego w Serbii, który został oficjalnie otwarty w czerwcu 2023 roku i który produkuje wyłącznie baterie marki hansgrohe. Dzięki niemu Grupa Hansgrohe wzmacnia i optymalizuje swoją europejską sieć produkcyjną.
Również w czerwcu 2023 roku ta działająca na całym świecie firma otworzyła Hansgrohe InnovationParc w Szanghaju. Oprócz przestrzeni wystawienniczej dla zwiedzających, InnovationParc oferuje również obszary do własnych prac badawczo-rozwojowych w regionie. W ten sposób Hansgrohe umacnia swoje lokalne zarządzanie innowacjami i rozwój produktów w regionie Chin oraz Azji i Pacyfiku. Dzięki tej inwestycji Hansgrohe położył podwaliny pod przyszły rozwój na tych rynkach.
Firma stale inwestowała również w poszerzanie i unowocześnianie swojej oferty produktów.
Na targach ISH, wiodących na świecie targach wody, ciepła i powietrza, Hansgrohe po raz pierwszy w swojej historii zaprezentował portfolio produktów uzupełnione o ceramikę sanitarną i meble łazienkowe pod marką premium hansgrohe. Do innych ważnych nowości marki hansgrohe należą: ulepszony system podtynkowy “iBox Universal 2”, nowa linia baterii “Tecturis E+S” oraz kompletna linia prysznicowa “Pulsify E+S”. Marka AXOR zaprezentowała program prysznicowy “AXOR ShowerComposition”, odpływy liniowe “AXOR Drain” oraz umywalki i wanny “AXOR Suite”.
Kolejnym aspektem inwestycji jest wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju całej grupy w różnych obszarach, od produkcji po rozwój produktów. Od 2021 roku niemieckie zakłady są neutralne dla klimatu. Od końca 2022 roku wszystkie zakłady produkcyjne na całym świecie przeszły na zieloną energię elektryczną, a wszystkie zakłady na całym świecie osiągnęły również neutralność klimatyczną pod względem emisji bezpośrednich i zużycia energii. Firma z siedzibą w Schwarzwaldzie otrzymała w 2023 roku liczne nagrody za wszystkie swoje wcześniejsze inicjatywy mające na celu włączenie zrównoważonych działań i zarządzania do strategii korporacyjnej. \
Na szczególną uwagę zasługuje niemiecka nagroda Sustainability Award 2024 w kategorii techniki sanitarnej. W ramach “Zielonej wizji Hansgrohe poza wodą” Hansgrohe zaprezentował swoją wizję łazienki, która w porównaniu z tradycyjną łazienką zużywa do 90 procent mniej wody i do 90 procent mniej energii, a tym samym generuje do 90 procent mniej emisji CO2. Za to studium koncepcyjne Hansgrohe otrzymało Niemiecką Nagrodę za Innowacyjność. Do innych nagród należą: trzecie miejsce w konkursie Environmental Technology Prize w Badenii-Wirtembergii za opracowanie maszyny do recyklingu tworzyw sztucznych w zakładzie w Offenburgu, drugie miejsce w konkursie Sustainability Impact Award oraz niemiecka federalna nagroda Ecodesign Prize za ręczny prysznic “Pulsify Planet Edition” marki hansgrohe.
Poczyniono dalsze inwestycje w narzędzia do nowych produktów, w maszyny i urządzenia, a także w technologie informatyczne i bezpieczeństwo procesów cyfrowych.
Perspektywy na rok 2024
W ubiegłym roku nie było możliwe sporządzenie wiarygodnej prognozy, dotyczy to również roku 2024 -mówi Hansgrohe CEO Hansgrohe. – Jedyną pewną rzeczą jest to, że wszyscy stoimy przed ogromnymi wyzwaniami. Otoczenie gospodarcze i geopolityczne pozostaje niepewne, a warunki rynkowe zmieniają się w coraz krótszych odstępach czasu. W związku z tym planujemy bieżący rok obrotowy z rozwagą handlową i nadal patrzymy długoterminowo.
Firma nie spodziewa się natychmiastowego powrotu do zwykłego wzrostu w 2024 roku, ale przewiduje przesunięcia na krzywej sprzedaży. Grupa Hansgrohe będzie nadal polegać na swojej innowacyjności oraz elastyczności swoich zespołów i struktur korporacyjnych.
W porównaniu z innymi graczami w branży sanitarnej Hansgrohe radzi sobie dobrze – mówi Kalmbach. Ważne jest jednak, aby nie spoczywać na sukcesach z przeszłości. Na porządku dziennym jest “nie marudź, działaj elastycznie”. Hans Juergen Kalmbach jest przekonany: “Możemy przeciwdziałać kryzysowi z największą możliwą zdolnością adaptacji. Stworzy to dla nas odpowiednie warunki do dalszego inwestowania i rentownego wzrostu. Opieramy się przy tym na bogactwie pomysłów i elastycznym rozmieszczeniu zespołów Hansgrohe na całym świecie. W ten sposób pozycjonujemy się na przyszłość i wspólnie z naszymi partnerami rynkowymi tworzymy podstawy do rentownego wzrostu w nadchodzących latach”.