Całkowita wartość sprzedaży płytek z Hiszpanii wzrosła o 16,2% – do 5,538 mln euro – prognozuje ASCER, stowarzyszenie skupiające tamtejszych producentów płytek. Wzrosty przychodów nie zawsze jednak oznaczają więcej metrów kwadratowych sprzedanych.
ASCER, Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Ceramicznych Płytek Ściennych i Podłogowych, podczas konferencji prasowej na targach CEVISAMA, przedstawiło swoje prognozy wyników na koniec 2022 roku. W odróżnieniu od lat ubiegłych, ze względu a przesunięcie targów na marzec, podawane dane były oparte na prawie pełnych danych za rok 2022 – przedstawił je Vicente Nomdedeu, Prezydent ASCER.
Całkowity wzrost sprzedaży wskazuje wzrosty – ocenia się że o 16,2% do 5,538 mln EUR. Ponad trzy czwarte całkowitej sprzedaży przypada na eksport do 185 krajów. Eksport, który stanowi 77% całkowitej sprzedaży, osiągnął 4,273 mln euro (+16,6%), co stanowi nowy rekord w sektorze. Rynek krajowy nadal rósł – o 15% i szacuje się, że do końca 2022 r. osiągnął 1,265 mln EUR.
Choć na pierwszy rzut oka dane są pozytywne, prezes ASCER zastrzegał, że „wzrost obrotów wynika głównie ze wzrostu średniej ceny produktów, przez które firmy starały się wchłonąć część wzrostu kosztów produkcji (głównie energii)”. Na wyniki za rok 2022 duży wpływ miał kryzys energetyczny, a wpływ kosztów gazu na firmy był znaczący. W 2022 wyprodukowano 500 mln mkw płytek, co jest o 15% mniej niż w roku poprzedzającym. ASCER szacuje że mimo to Hiszpania jest wciąż największym producentem płytek w Unii Europejskiej. Niestety ostatni rok przyniósł spore redukcje zatrudnienia i kłopoty firm – prezes ASCER przestrzega, że sytuacja może być groźna dla hiszpańskiej płytki. Wielu specjalistów, którzy stracili pracę, może swoje doświadczenie przenieść do dynamicznie rozwijających się firm zagranicznych.
Europa pozostała największym rynkiem dla sektora płytek ceramicznych i odpowiada za 50,5% całego eksportu. Wśród dziesięciu głównych miejsc docelowych sześć to kraje europejskie: Francja (482 mln EUR +21%), Wielka Brytania (255 mln EUR, +27%), Włochy (194 mln EUR +41%), Niemcy (172 mln EUR +31%) , Portugalia (117 mln EUR, +33%) i Belgia (104 mln EUR, +34%). Wszystkie odnotowały dodatnie wzrosty wartościowe, ale nie zawsze pod względem wolumenu (mkw.) Eksport do Stanów Zjednoczonych, które zajmują pierwsze miejsce na liście hiszpańskich rynków eksportowych, osiągnął w 2022 r. 516 mln euro (+15%).
Pomimo pozytywnego wyniku sprzedaży zagranicznej pod względem wartości, popyt na niektórych ważnych rynkach traci z powodu wzrostu cen i sytuacji inflacyjnej. Perspektywy na 2023 r. prezes ASCER kreślił ostrożnie – ze względu na niepewność wywołaną kryzysem energetycznym i wojną na Ukrainie.
1 komentarz