Firmy, które opracowują innowacyjne projekty i korzystają przy tym ze wsparcia finansowego udzielanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, radzą sobie o wiele lepiej niż te, które takiej pomocy nie otrzymują. Z kolei liczba podmiotów ubiegających się o wsparcie dowodzi, że polskie firmy mają duży potencjał w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych.
Powyższe wnioski są efektem badań BRadar+ „Przedsiębiorcy”. Ich celem było oszacowanie rezultatów wspierania finansowego przez NCBR przedsiębiorstw oraz określenie ich potencjału do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (B+R). Badania objęły grupę firm wnioskujących o dofinansowanie w latach 2015–2020.
W okresie tym o wsparcie z NCBR – dofinansowanie z Funduszy Europejskich w ramach Programu Inteligentny Rozwój oraz z programów finansowanych w budżetu krajowego – ubiegało się w sumie 7,7 tysiąca firm. Ostatecznie z dofinansowania skorzystało 3187 podmiotów.
Mogły one pracować nad swoimi projektami samodzielnie albo razem z innymi firmami bądź jednostkami badawczymi. Oferta NCBR jest kierowana do bardzo szerokiego grona adresatów – z dofinansowania korzystały, obok bardzo doświadczonych firm, także te bez doświadczenia w B+R.
Choć wyniki badań dowiodły, że statystycznie szansę na sukces w uzyskaniu dofinansowania zwiększała wcześniejsza aktywność w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz współpraca z jednostkami naukowymi, to zauważalny był wzrost zainteresowania realizacją przedsięwzięć o tym charakterze przez firmy, które nie miały wcześniejszych doświadczeń w prowadzeniu tego typu prac.
Oznacza to, że wsparcie z NCBR ułatwia rozpoczęcie działań o charakterze badawczo-rozwojowym przez nowe podmioty, a w konsekwencji – na stałe poszerzanie grona firm prowadzących B+R w Polsce. O wsparcie ubiegają się coraz mniejsze firmy, ale zatrudniające coraz więcej osób zajmujących się pracami B+R.
Większość prowadzonych przez firmy projektów ma na celu opracowanie innowacyjnych produktów. Pozwala to poszerzyć ofertę towarów i usług oraz „wymyślić” nowe lub ulepszone produkty. Badanie BRadar+ dowiodło też, że beneficjenci korzystający ze wsparcia NCBR wprowadzają na rynek średnio trzy razy więcej nowych produktów niż inne podmioty.
Więcej informacji na temat badań BRadar+ znajdziecie TU
Źródło: NCBR