Targi Warsaw Home 2022 za nami. Szóstą edycję odwiedziło – według danych organizatorów – prawie 50 000 gości. Sprawdziliśmy jak w dniach 19-22 października 2022 prezentowały się firmy łazienkowe.
Wg organizatorów rekordowa była liczba wystawców – we wszystkich 5 halach wystawienniczych mogliśmy zapoznać się z ofertą ponad 600 firm, marek i twórców. Nie wiemy jednak, czy ta liczba uwzględnia firmy, których na targach de facto nie było, mimo iż pojawiły się w katalogu wystawców. Z segmentu łazienek wiele marek, których organizator obecność zapowiadał, się nie pojawiło. Albo były obecne w symboliczny sposób – jak np. Ceramika Paradyż czy CAD Projekt, które były partnerami warsztatów Archiday. Wszystkie stoiska miały zająć powierzchnię 100 000 metrów kwadratowych. Galeria stoisk łazienkowych jest na dole artykułu.
Powrót Karima
Gwiazdą tegorocznego Warsaw Home był Karim Rashid, który regularnie pojawia się na targach w Warszawie.
Karim poprowadził wykład, którego główną myślą było stwierdzenie, że każdy z nas jest niepowtarzalny, potrafi dać światu niepowtarzalne piękno i nieprzeciętny design, jeśli się na to odważy. Ważnym aspektem projektów Karima w ostatnich latach jest również idea “6xR” – Refuse, reduce, repair, reuse, recycle, revolutionize” (odmawiaj, zmniejszaj zapotrzebowanie, naprawiaj, używaj ponownie, recyklinguj, rewolucjonizuj). Artysta wspominał także owocną współpracę z wystawcami, którzy także byli obecni na targach Warsaw Home.
Podczas tegorocznych targów Warsaw Home na przestrzeni prawie 2400m2 w hali E odbyły się warsztaty archiDAY. W tym roku organizatorzy skupili się na praktycznych aspektach pracy architekta i projektanta oferując słuchaczom bezpłatne warsztaty z czterech najczęściej używanych w branży programów do projektowania. W profesjonalnie przygotowanych salach architekci i projektanci mieli okazję podszkolić swoje umiejętności z programów takich jak SketchUp + V-Ray, CAD Decor PRO, Archicad i Twinmotion i pCon.Planner. Na warsztaty zarejestrowało się ponad 1200 profesjonalistów. Warsztatom towarzyszyła wystawa sensoryczna prezentująca najciekawsze prace będące efektem konkursu Paradyż Designers 2021 przygotowana przez Mecenasa tegorocznego archiDAY – Akademię Paradyż. Do uczestników trafił też Trendbook Łazienki 2022.
Studio Zięta przygotowało ekspozycję GENERACJE. Jest to narracja o potencjale użytkowym projektowania generatywnego. Zestawienie funkcjonalnych obiektów z eksploracją ich możliwości materiałowych. Czołowym obszarem poszukiwań Oskara Zięty jest stal, jednak jego autorska technologia FiDU stosowana jest również w przypadku innych metali, takich jak aluminium czy miedź.
Łazienkowa konferencja
Z kronikarskiego obowiązku trzeba odnotować, że merytorycznym elementem expo była konferencja Bathroom Summit – trzydniowy cykl (do ostatniego dnia na stronie wydarzenia widniała jeszcze informacja, że jest to wydarzenie czterodniowe) zorganizowany przez firmę Vinderen. Niestety przez większość spotkań sala świeciła pustkami, a wśród prelegentów praktycznie nie było osób związanych z branżą łazienek – poza projektantem kolekcji mebli oraz przedstawicielami organizatora.
Organizator podkreśla, że Targi Warsaw Home stały się platformą dla tureckich, malezyjskich, litewskich, uzbeckich i ukraińskich wystawców narodowych, dając możliwość spotkania z potencjalnymi Klientami i kontrahentami z regionu środkowo-wschodniego Unii Europejskiej.
Przyszłoroczna edycja Warsaw Home planowana jest na 7-10 listopada 2023 r. Dla firm łazienkowych to nie jest jednak kluczowa wiadomość – organizator tradycyjnie chciałby, by ci wystawcy prezentowali się przede wszystkim na wiosennych targach Warsaw Build (zaplanowane na 23-25 marca 2023). W obliczu niezbyt pozytywnego odbioru tegorocznej edycji przez wystawców z branży łazienek i problemów, które narosły wokół wydarzenia, ekipę Warsaw Expo czeka trudne zadanie. Co nie zmienia faktu, że Warsaw Home pozostają najważniejszymi targami wnętrzarskimi w Polsce, o czym świadczy liczba odwiedzających. Jednak z punktu widzenia marek łazienkowych są one jednak przede wszystkim platformą startową dla nowych firm, które budują swoją pozycję i rozpoznawalność brandu. A to niestety regres w stosunku do edycji z roku 2019, która dla branży łazienkowej była najważniejszą impreza targową w Polsce w ostatnich latach.