20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół, który co roku niesie ze sobą to samo przesłanie – jeśli pszczoły wyginą, to ludzie również. Jeśli komuś wydaje się to abstrakcją, wystarczy zagłębić się w temat, jak ważną rolę pełnią te owady w ekosystemie. Zrobiła to między innymi firma Elita.
Pszczoły miodne i dzikie owady zapylające odgrywają kluczową rolę w rolnictwie i produkcji żywności. Trzeba pamiętać, że aż około 90% populacji roślin kwiatowych musi być zapylana. Niestety, obecnie stosowany model rolny oparty na agresywnym wykorzystaniu substancji chemicznych zagraża zarówno jednym, jak i drugim, przez co stwarza niebezpieczeństwo dla łańcucha dostaw żywności. Pszczoły przede wszystkim zabija: śmiertelna mieszanka pestycydów, pasożyty i choroby, a także zmiany klimatyczne. Pszczoły potrzebują naszej pomocy teraz, bo już znajdują się na oficjalnej liście zagrożonych gatunków!
Elita działa!
Na przełomie maja i czerwca 2021 w ramach propszczelej edukacji Elita przypominała swoim pracownikom oraz kontrahentom o fundamentalnym znaczeniu pszczelego bohatera w ochronie różnorodności biologicznej Ziemi. Działania te funkcjonowały pod hasłem Save the bees.
Głównym celem działań była edukacja i zwrócenie uwagi na istotność roli pszczół w ekosystemie. Plakaty rozwieszone na terenie firmy szerzyły wiedzę o tych pożytecznych owadach, obalały funkcjonujące o nich mity oraz dzieliły się ciekawostkami z ich życia. Dla najmłodszych zorganizowany został konkurs plastyczny pod hasłem Jak mogę pomóc pszczołom, w którym mogły wziąć udział wszystkie dzieci pracowników firmy do 12 roku życia. W ramach podsumowania Pszczelego Miesiąca do każdego pracownika trafił upominek, który miał za zadanie przypominać o tym, jak ważne są pszczoły – była to przypinki z hasłem Save the bees. Zwieńczeniem akcji ekologicznej była wizyta u lokalnych pszczelarzy, podczas której firma zaadoptowała pszczoły pochodzące z określonych pasiek oraz wsparła je finansowo.
Siejemy łąkę
Tematyka pszczół stała się dla firmy na tyle ważna, że została motywem przewodnim w wielu jej działaniach. Gadżety nawiązujące do akcji były rozdawane między innymi na stoisku Elity podczas Targów 4 Design Days, a także jako prezenty dla projektantów wyróżnionych w organizowanym przez firmę konkursie Łazienka z Wizją 2021. Promocja wśród pracowników również jest cykliczna – w tym roku otrzymali oni nasiona kwietnej łąki, by każdy w swoim otoczeniu mógł stworzyć przestrzeń przyjazną pszczołom.