Grupa Villeroy&Boch ujawniła, że skonsolidowane przychody w I kwartale 2022 wzrosły o 11,3% do 248,5 mln EUR. Wynik EBIT wzrósł o 9,7% rok do roku i wyniósł 20,4 mln euro. Prognoza przychodów i zysków za cały 2022 r. została potwierdzona pomimo rosnącego ryzyka na rynkach.
Skonsolidowane przychody: € 248,5 mln
W pierwszym kwartale 2022 r. Grupa Villeroy & Boch osiągnęła przychody (w tym przychody z licencji) w wysokości 248,5 mln euro, co stanowi wzrost o 25,2 mln euro, czyli o 11,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Grupa nadal korzysta z utrzymującego się trendu remontów i odświeżania domów i łazienek. Skorygowane o efekty walutowe, tj. przy zastosowaniu tych samych kursów walutowych co w roku poprzednim, przychody wzrosły o 10,0 %. Liczba zamówień wzrosła w pierwszym kwartale 2022 r. i dała o 29,4 mln euro więcej w porównaniu do danych 31 grudnia 2021 r. – łącznie do 216,2 mln euro. 177,2 mln euro (31 grudnia 2021 r.: 165,1 mln euro) dotyczy działu łazienek i wellness, a 39,0 mln euro (31 grudnia 2021 r.: 21,7 mln euro) Dining & Lifestyle.
EBIT: 20,4 mln euro
Całkowity EBIT wzrósł do 20,4 mln euro w pierwszym kwartale 2022 r. (rok poprzedni: 18,6 mln euro), głównie dzięki wzrostowi przychodów w obu działach. Rozwój w działach Łazienek i Wellness osiągnął przychody w wysokości 172,1 mln euro w pierwszym kwartale 2022 r. (rok poprzedni: 159,3 mln euro), co stanowi wzrost o 8,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost przychodów został osiągnięty we wszystkich obszarach biznesowych. Wzrost przychodów o 12,8 mln euro wynikał głównie z rozwoju sprzedaży ceramicznych wyrobów sanitarnych (+6,4 mln euro) i armatury (+3,0 mln euro). W szczególności dzięki dobrym wynikom przychodów dział łazienek i wellness zamknął pierwszy kwartał 2022 r. z EBIT w wysokości 17,7 mln euro (rok poprzedni: 16,6 mln euro), chociaż usprawnienia i działania oszczędnościowe były w stanie tylko częściowo zrównoważyć gwałtowny wzrost cen zakupu.
Dział Dining & Lifestyle wygenerował przychody w wysokości 75,5 mln euro w pierwszym kwartale 2022 r., co stanowi wzrost o 19,1% w porównaniu z rokiem poprzednim (63,3 mln euro). Dział osiągnął wzrost przychodów w prawie wszystkich kanałach sprzedaży w pierwszym kwartale 2022 roku. Znajduje to odzwierciedlenie w szczególności w przychodach we własnych sklepach detalicznych (+7,7 mln EURO).
Podsumowując: ten pozytywny wynik przychodów opierał się na udanej transformacji modelu biznesowego, ukierunkowanej polityce asortymentu produktów, rozszerzeniu strategii komunikacji (kampania „Love The Moment”) oraz zwiększonej cyfryzacji w marketingu i sprzedaży. Dining & Lifestyle Division zakończył kwartał z EBIT operacyjnym w wysokości 2,7 mln euro, co oznacza wzrost o 0,7 mln euro rok do roku.
Inwestycje
W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa zainwestowała 5,1 mln euro w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (rok poprzedni: 3,7 mln euro). Dział Łazienek i Wellness osiągnął wartość 3,5 miliona euro, a pozostałe 1,6 miliona euro przypadło na dział Dining & Lifestyle.
Działalność inwestycyjna w dziale Bathroom and Wellness koncentrowała się na liniach do szklenia w zakładach sanitarnych na Węgrzech i w Rumunii oraz nowych formach do wanien w Belgii.
W dziale Dining & Lifestyle Grupa zainwestowała głównie w utrzymanie i modernizację zakładów produkcyjnych w Merzig i Torgau, zakup nowych narzędzi prasujących oraz modernizację własnych sklepów detalicznych.
Perspektywy na rok 2022 jako całość
Oczekiwany globalny wzrost gospodarczy jest spowalniany przez skutki wojny w Ukrainie. Długość i zasięg wojny nie są obecnie przewidywalne. Związana z tym niepewność, a także rosnąca inflacja i skutki pandemii COVID-19, zwłaszcza w Chinach, utrudniają prognozę dla światowej gospodarki. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) obniżył w związku z tym prognozę globalnego wzrostu gospodarczego w 2022 r. do 3,6 proc. w kwietniu ze względu na konsekwencje wojny w Ukrainie.
Grupa Villeroy & Boch obawia się przede wszystkim wpływu zmian w dostawach energii i rosnących cenach tejże. Obecnie firma stoi w obliczu nadzwyczajnego wzrostu kosztów gazu i energii elektrycznej, a także frachtu, opakowań i surowców. Ponieważ wynikające z tego ryzyko wzrostu cen można tylko częściowo zrównoważyć poprzez zabezpieczenie i oszczędności, niektóre korekty cen były już konieczne w pierwszym kwartale.
W zależności od tego, jak sprawy się rozwijają, nie można wykluczyć możliwości przeniesienia dodatkowych kosztów na klientów.
Pomimo tych niepewnych warunków ogólnych, Zarząd Villeroy & Boch AG jest przekonany, że będzie w stanie osiągnąć prognozę przychodów, zysków i zwrotu operacyjnego z aktywów netto na 2022 rok jako całość ze względu na przebieg działalności w pierwszych trzech miesiącach i wzrost napływających zamówień. Nie można jednak wykluczyć, że dalszy rozwój wojny w Ukrainie może mieć wyraźniejszy wpływ ekonomiczny na sektor budowlany i przyszłe zachowania prywatnych konsumentów, a tym samym negatywnie wpłynąć na wyniki Grupy Villeroy & Boch w drugiej połowie 2022 roku.