Czy architekt może mieć wpływ na to jak jest postrzegany on i jego praca? Czy obecność na social media, strona www mogą być tu istotnym elementem do zbudowania całego wizerunku. Od czego więc zacząć i jak zrobić to dobrze? Podpowiada Magda Skibka z PLNDesign.
Trzy powody, dlaczego warto zbudować swoją markę osobistą
Powodów może być dużo, jednak zacznijmy od tych najważniejszych:
- Ty i Twoje projekty stają się bardziej widoczne wśród potencjalnych klientów. Rekomendacje i wiarygodny wizerunek to klucz w rozwoju swojego biznesu z sukcesem.
- Sposób na konkurencyjność – łatwiej osiągniesz cel, jeśli jesteś widoczny na tle konkurencji dzięki swojej pracy.
- Twoja autentyczność i doświadczenie będzie najważniejszym czynnikiem decydującym o współpracy z Tobą. Za jakość się płaci więcej i zdecydowana większość klientów doskonale to rozumie.
Teraz zastanów się, dlaczego Ty powinieneś budować swój wizerunek, a poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zrobić to dobrze.
5 kroków, które są pomocne w budowie wizerunku
Krok 1 – określ swoje mocne i słabe strony
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym co robisz źle, a co dobrze? Czy analizowałeś kiedyś rentowność swoich projektów? A może podpatrywałeś, jak działa konkurencja? Pierwszy krok w budowaniu swojego wizerunku to określenie swoich słabych i mocnych stron. To nic innego jak wstęp do analizy SWOT. Ta prosta metoda pozwoli ci określić obszary, które warto rozwijać oraz te, które w Twoim planie na najbliższy rok w zasadzie nie powinny istnieć.
Krok 2 – kim jest Twój Klient?
Analiza SWOT pozwoli ci też określić, z jakim Klientem nie chcesz pracować, a z jakim wręcz powinieneś. Jak to zrobić najprościej? Zastanów się, kim powinna być ta osoba (płeć, wiek, zainteresowania, zarobki), jakie powinny być jej zainteresowania oraz jakie wnętrza powinna lubić. Pamiętaj: w pracy z Klientem najtrudniejsza jest… praca z Klientem więc już na wstępnie warto zadbać o swój komfort pracy i wypracować obraz Klienta idealnego.
Krok 3 – pomysł na siebie
Jak wiesz konkurencja wśród architektów i projektantów wnętrz jest duża. Jeśli nie chcesz walczyć ceną – znajdź w sobie unikatową wartość. Masz wiedzę i umiejętności jak projektować dla seniorów? A może masz umiejętność wyszukiwania rozwiązań po kosztach? Możesz też wybrać jakiś konkretny styl w którym projektujesz. Określenie swojej specjalizacji bardzo pomoże ci wybić się na tle konkurencji ale też stworzyć swoją własną grupę odbiorców – potencjalnych Klientów.
Twój wyróżnik to Twoja droga do sukcesu, znajdź swoją niszę.
Magdalena Skibka
Krok 4 – bądź online!
Skoro już wiesz, kim jest Twój Klient idealny – warto zastanowić się nad tym, jak do niego dotrzeć. Social Media jest tu dosyć istotnym elementem – może być interaktywnym portfolio Twojej pracowni, ale też świetnym medium do komunikacji o Tobie samym. O czym w takim razie pamiętać?
- Regularność i spójność to klucz.
- Przygotuj harmonogram postów w oparciu o kilka typów postów np. Twoje realizacje, inspiracje, moodboardy, Ty w pracy (odwiedzasz jakiś showroom? Super! Pokaż to) – nie wszystko da się zaplanować, ale przynajmniej 80% treści – tak.
- Uzupełnij swoje profile – zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, zakładka informacje – doprecyzuj jakie wnętrza projektujesz, jaki styl lubisz, jak i kiedy pracujesz. To jest najlepsze miejsce na takie informacje o Tobie!
- Wchodź w interakcje – oznaczaj marki, które wykorzystujesz w projektach. Masz nową realizację? Oznacz w poście Twoje ulubione magazyny i portale! Niech się o tym dowiedzą.
Oczywiście jest jeszcze Pinterest i LinkedIn, ale czy masz czas, żeby od razu wszystko zaplanować a później stale aktualizować? Lepiej mniejszymi krokami wypracować systematyczność. Pamiętaj o jednym – musisz mieć swoją stronę www. Błędem jest myślenie, że skoro mam profil na Facebook’u to nie muszę mieć swojej strony internetowej.
Dobra strona WWW to taka, która:
- Jest aktualizowana (projekty, opisy).
- Zawiera podstawowe zakładki: o mnie, oferta, realizacje, kontakt.
Traktuj swoją stronę www jak wizytówkę online – to tutaj w pierwszej kolejności będą trafiać Twoim Klienci. A jak im to ułatwić? Istnieje coś takiego jak pozycjonowanie (SEO) – znajdź specjalistę, który pomoże ci przygotować odpowiednio teksty czy zoptymalizować stronę. Jest też kilka rzeczy, o których sam powinieneś pamiętać – np. podpis zdjęć!
Proste, prawda? A może tyle dobrego zrobić na Twojej stronie www.
Jest coś jeszcze! Wizytówka w Google – świetne rozwiązanie, wystarczy kliknąć, w „Moja Firma” na Google i postępować zgodnie z instrukcjami. Coś, o czym warto pamiętać to:
- Dodanie kilku zdjęć – swoich, zespołu, projektów.
- Uzupełnienie wszystkich danych.
- Uzupełnienie zakładki z usługami.
- Dodawanie co jakiś czas wpisów mogą to być np. linki do Twojego bloga, czy też do publikacji z Twoją realizacją.
To są tak naprawdę trzy rzeczy, które stanowią fundament Twojego wizerunku. Bez nich będzie ci trudno. Jeśli strona nie jest aktualizowana a post na Facebooku był dodany np. dwa miesiące temu to Klient w pierwszy momencie pomyśli, że chyba już nie pracujesz. Nie przyjdzie mu do głowy, że nie masz na to czasu, bo masz pracy „pod korek”. Pamiętaj – najważniejsze jest pierwsze wrażenie.
Krok 5 – nie bój się pytać, szukać, szkolić
Ten ostatni krok to przede wszystkim Twoja umiejętność samorozwoju. Jeśli czegoś nie wiesz to, co robisz? Odkładasz temat na bok, czy drążysz? Jest wiele możliwości poszerzenia swojej wiedzy. Nie musisz być od razu specjalistą, ale jeśli budżet nie pozwala ci na pełnowymiarową współpracę ze specjalistami to korzystaj z dobrodziejstw internetu, książek. Jest wiele możliwości samokształcenia – kursy, szkolenia czy też konsultacje indywidualne, które pomogą ci zgłębić wiedzę oraz odpowiedzą na wiele pytań.
Jest coś jeszcze, co pozwoli ci osiągnąć sukces: regularność, spójność, czyli planowanie! Poświęcisz jeden dzień w miesiącu i dzięki temu możesz ułożyć swój plan postów, czy innych aktywności. Pamiętaj, że to będzie tylko procentowało. Cierpliwości.