W ciągu ostatnich lat i miesięcy lawinowo wzrasta znaczenie i funkcjonalność wizualnej formy komunikacji. Potwierdzają to coraz liczniejsze badania i statystyki oglądalności prowadzone choćby przez platformę YouTube. Czy to wystarczający powód, by zwiększyć bądź przesunąć budżety marketingowe na komunikację w formie wideo?
Statystyki mają głos
Z oficjalnych danych platformy YouTube wynika, że miesięcznie z tego kanału korzysta ponad dwa miliardy zalogowanych użytkowników, a każdego dnia pojawia się w nim miliard godzin nowych filmów, z miliardami wyświetleń. Co więcej – liczby te znacząco wzrosły w okresie ostatniego, pandemicznego roku. YouTube staje się naszą ulubioną platformą, stanowiącą główne źródło informacji, jak i rozrywki. Poświęcamy jej nawet kilka godzin dziennie, a sama platforma, bez większego wysiłku, zdetronizowała Facebooka, ukochanego Instagrama, a nawet Netflixa czy telewizję. Podcasty i porady towarzyszą nam nie tylko podczas wykonywania codziennych czynności, ale także – nie ma co ukrywać – podczas pracy.
Dlaczego warto wykorzystywać tę formę komunikacji w budowaniu wizerunku marki i w działaniach marketingowych?
#1 Nowa telewizja
YouTube to potęga ogólnoświatowa i widać to również w naszym kraju. Przeciętny Polak spędza w serwisie około 40 minut dziennie. Można powiedzieć, że to „tylko” 40 minut, bo przecież na oglądanie telewizji poświęcamy znacznie więcej czasu. Warto wziąć jednak pod uwagę aspekty, które znacząco zmieniają tę ocenę. YouTube jest oglądany w Polsce przez ponad 91 proc. internautów, 10 mln użytkowników to najaktywniejsze osoby w przedziale wiekowym 24-44 lata, a treści oferowane przez kanał docierają do 24,6 mln odbiorców nad Wisłą (dane za: YouTube Brandcast Polska 2020). Mało która telewizja ma taką oglądalność, a przy tym jest tak urozmaicona tematycznie i daje tak duże możliwości – to fakty, których zdecydowanie nie można lekceważyć!
#2 Więcej niż tysiąc słów
Z badania HubSpot Content Trends Survey wynika, że zwięzła forma wideo króluje nad artykułami (61 proc.), obszernymi materiałami multimedialnymi (57 proc.), a nawet – postami w mediach społecznościowych (56 proc.). Mówi się, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Ludzie intuicyjnie wybierają te formy przekazu, które są najbardziej treściwe i wymagają od nich mniejszego wysiłku. To prawda – nic nie ma takiej mocy jak obraz. Połączony z dźwiękiem angażuje nasz aparat percepcyjny w stopniu, który całkowicie dominuje nad wpływem, jaki ma słowo pisane. Jesteśmy sensualistami – to, co „zobaczone”, „usłyszane” i „dotknięte”, mocniej zapada w pamięć i budzi wspomnienia. Zakupów dokonujemy głównie oczami. To nie przypadek, że tak wielki nacisk kładzie się dziś na zdjęcia produktów, prezentujące nie tylko ich wygląd, ale także sposoby ich wykorzystania oraz funkcjonalność. wideo marketing daje jeszcze większe możliwości – pokazuje produkt w ruchu, w użyciu, a tym samym – czyni go bliższym, bardziej potrzebnym i pożądanym.
#3 Nowa generacja odbiorcy
Społeczeństwo wciąż się zmienia, a dużym motorem tych zmian są coraz to nowsze formy przekazu.
Szczególnie młodsze pokolenia, wychowane w świecie internetu, przekierowują swoją uwagę na te treści, które da się przyswoić szybciej, łatwiej i przyjemniej.
To powód, dla którego komunikacja w formie wideo wygrywa z tą prowadzoną za pośrednictwem poczty e-mail, rozmową w komunikatorze czy treścią przekazywaną w e-bookach. Młode pokolenie coraz częściej woli rozmowę wideo niż pisanie maili, obejrzenie filmu instruktażowego od czytania poradnika. Wnikliwa obserwacja tych trendów pozwala wnieść nową jakość do komunikacji marketingowej, wzbogacić ją i przenieść na nowy poziom, przekonując istniejących i zyskując nowych odbiorców.
#4 Kręci się
Aby było, co oglądać, trzeba najpierw coś stworzyć. Okazuje się, że zarówno wiele znanych osobistości, jak i firm czy marek, zakłada dziś własne kanały i zamieszcza w nich dedykowane treści, budując w ten sposób swój wizerunek. Potencjał zaczyna dostrzegać również branża mieszkaniowa i wnętrzarska. W czasie pandemii, wymuszającej ograniczenie kontaktu bezpośredniego, spora część sprzedaży przeniosła się do internetu. To tu jest obecny klient, tu spędza coraz więcej czasu na poszukiwanie i porównywanie dostępnych rozwiązań. Forma wideo oferuje nowe możliwości uzyskania satysfakcji klientów, a tym samym – generowania sprzedaży.
Skuteczność wideo marketingu
Z badania “The State of wideo Marketing 2019” wynika, że:
- 94% marketerów twierdzi, że wideo pomaga klientom lepiej zrozumieć ich produkt lub usługę;
- 41% marketerów przyznało, że wpływa na zmniejszenie liczby wezwań pomocy technicznej;
- 83% marketerów potwierdza, że content video zapewnia im dobry zwrot z inwestycji;
- 84% marketerów uważa, że wideo pomogło im zwiększyć ruch na stronie www i wydłużyć czas, jaki internauci na niej spędzają;
- 81% marketerów przyznaje, że wideo sprawdziło się w generowaniu potencjalnych leadów sprzedażowych.
#5 Wirtualny doradca
Istnieje przekonanie, że najlepszą formą dotarcia do klienta w branży wnętrzarskiej (i nie tylko) jest stanąć obok niego, zaprezentować możliwości produktu i pozwolić go dotknąć oraz wypróbować. Nieunikniona w czasach pandemii eliminacja bezpośrednich kontaktów generuje spory dystans. Okazuje się jednak, że można go istotnie zmniejszyć, dzięki umiejętnie prowadzonej komunikacji w formie wideo. Przemyślany, wyczerpujący materiał może łączyć w sobie prezentację atrakcyjności wizualnej produktu z opowieścią o jego funkcjonalności oraz aspektach montażowych.
Warto pamiętać o tym, że forma wideo daje często możliwość pokazania tego, czego nie możemy zaprezentować w salonie sprzedaży.
Taki materiał to dodatkowo unikalna szansa na zaprezentowanie firmy jako specjalisty i fachowego pomocnika, a tym samym – zbudowanie zaufania i przywiązania do marki. Poza tym – dobrze zrealizowany film może wręcz wykreować potrzebę czy też chęć posiadania produktu, silnie wspierając strategię sprzedażową.
#6 Wsparcie sprzedaży
Najważniejszym argumentem za wykorzystaniem wideo marketingu jest potwierdzony badaniami fakt, że wideo sprzedaje.
Wg ComScore u 64% użytkowników rośnie skłonność do zakupu online po obejrzeniu filmu o produkcie.
Dotarcie do odbiorcy z komunikatem wideo za pośrednictwem TV jest dziś wciąż niebotycznie drogie – reklama na YouTube czy wartościowe treści na dedykowanym kanale markowym to już nie tylko całkiem rozsądne koszty, ale i szerszy zasięg. YouTube to nie tylko przeogromna baza ukochanych przez Polaków treści w stylu „Jak to zrobić” albo „Zrób to sam”, ale także szereg narzędzi dla reklamodawców, przygotowanych specjalnie dla sektora sprzedażowego. Pozwalają zdobyć rozszerzony zasięg, promować określone produkty oraz efektywnie mierzyć rezultaty działań.
#7 Kod dostępu
Autor artykułu „10 Powerful wideo Marketing Statistics” sugeruje, że już samo użycie określenia „wideo” w temacie e-mail’a czy opisie newslettera powoduje, że wskaźniki rosną lawinowo – współczynnik otwarć o 19 proc., kliknięć o 65 proc, a rezygnacji z subskrypcji spada o 26 proc. Nawet otrzymywane treści służbowe budzą większą ciekawość, pozwalając przyswoić cenne treści szybciej, łatwiej, a przy okazji – zyskać odprężający przerywnik w pracy. Eksperci marketingu, którzy wykorzystują wideo w swojej pracy potwierdzają, że ta forma pozwala lepiej przekazać odbiorcom ważne informacje, zwiększa ruch na stronach internetowych i pozwala mierzyć efektywność.
Zatem – kamery w dłoń i akcja! A potem tylko „upload” 😉