Większość Polaków kupuje płytki ceramiczne gdy decyduje się na remont domu czy mieszkania. Wydawać się może, że to proces zaplanowany, do którego przygotowujemy się kilka, a nawet kilkanaście tygodni przed rozpoczęciem prac. Jakże dziwić może zatem fakt, że termin realizacji zamówienia to jedno z najważniejszych kryteriów, którymi Polacy kierują się w trakcie wyboru płytek ceramicznych. Aż trzech na dziesięciu kupujących uznaje ten aspekt wręcz za kluczowy. Częściej wśród kluczowych wymieniane są jedynie cena oraz wygląd płytek.
Jak długo Polacy są zatem skłonni czekać na zamówienie? Jak wynika z przygotowanego przez Centrum Analiz Branżowych raportu „Jak Polacy kupują płytki ceramiczne? Badanie ścieżki zakupowej inwestorów indywidualnych”, aż 28 procent klientów nie chce czekać na płytki dłużej niż siedem dni, a prawie 2/3 inwestorów oczekuje, że dostarczenie wybranych przez nich płytek nie potrwa dłużej niż dwa tygodnie. Płytki dostarczane dłużej niż miesiąc muszą mieć inne wyjątkowe walory, dla których klienci zdecydują się na tak długi czas oczekiwania. W przeciwnym razie szanse na skuteczną ich sprzedaż maleją do minimum.
Okazuje się bowiem, że ponad 30 dni to termin, który przekracza poziom cierpliwości prawie każdego klienta zwracającego aspekt na czas dostawy (a więc niemal 90 procent wszystkich kupujących).
Wyraźnie bardziej niecierpliwi w trakcie kupna płytek ceramicznych są mężczyźni niż kobiety. Wystarczy przytoczyć fakt, że na zamówienie dłużej niż tydzień nie chce czekać co piąta kobieta oraz niemal co trzeci mężczyzna. Mniejszą skłonność do dłuższego oczekiwania na zakupione płytki wykazują także inwestorzy w wieku 40+ niż młodsi klienci, a także mieszkańcy wsi i miast do 50 tys. mieszkańców niż klienci z większych ośrodków.
Wymagany przez klientów krótki termin realizacji zamówień wyjaśnia poniekąd popularność zakupu płytek ceramicznych w marketach i składach budowlanych.
Okazuje się bowiem, że aż 60 procent inwestorów indywidualnych zakupiło płytki tą drogą. Dużo mniejszą popularnością cieszą się salony wyposażenia łazienek oraz sklepy internetowe. Ten ostatni kanał wyraźnie jednak przybiera na znaczeniu, a jego rola będzie szybko rosła jeśli tylko sprzedawcom uda się przełamać obawy klientów związane z zakupami takich produktów w sieci. Okazuje się bowiem, że już teraz czterech na dziesięciu Polaków bierze pod uwagę zakup płytek przez Internet, ale ostatecznie zrezygnuje z tego zamiaru na rzecz zakupów w stacjonarnych punktach sprzedaży.
Kluczowe dla rozwoju sprzedaży internetowej wydaje się zatem poznanie oraz przełamanie obaw kupujących. I co ciekawe, z raportu CAB wynika, że wśród najczęściej wskazywanych powodów rezygnacji z zakupów płytek online wysoko, bo na trzecim miejscu, jest właśnie długi termin oczekiwania na dostawę.
Z opracowania dowiemy się także o innych aspektach procesu zakupu płytek przez Polaków, jak na przykład o znikomej roli projektantów wnętrz przy wyborze płytek ceramicznych.
Z badania wynika, że jedynie co dziesiątemu inwestorowi przy wyborze płytek doradzał projektant wnętrz, a tylko 3% kupujących określa dekoratora wnętrz jako swojego głównego doradcę. Jeszcze mniejszą rolę projektanci mają na etapie decyzji. Jedynie co setny inwestor wskazuje, że to właśnie projektant ma decydujący wpływ na ostateczny wybór płytek do ich wnętrza.
Jaki czas oczekiwania na dostawę płytek ceramicznych jest zbyt długi?
Centrum Analiz Branżowych przygotowało raport, który sprawdza, jak Polacy kupują płytki ceramiczne. Analizie poddano ścieżki zakupowe inwestorów indywidualnych, od pojawienia się potrzeby, aż po wrażenia po zakupie. Celem badania jest lepsze poznanie klientów, ich potrzeb i zachowań w trakcie wyboru płytek ceramicznych. Kupujący płytki ceramiczne zapytani zostali m.in. bezpośrednie powody zakupu, źródła wiedzy, miejsce zakupu czy rodzaj wybranych produktów.