Kolejna, trzecia już odsłona raportu dedykowanego branży budowlanej i wnętrzarskiej, który opracował zespół wrocławskiej agencji Sfera Group, podsumowuje reakcje i kierunki komunikacji marek w obliczu pandemii. Co z niego wynika? Zdradzamy kilka istotnych danych i zachęcamy do lektury całości. Warto poznać trendy, na które stawia branża.
Badanie przeprowadzono na grupie 60 respondentów – branżowych ekspertów od komunikacji i marketingu. W raporcie znajdziemy zarówno dane statystyczne, jak i wypowiedzi zaproszonych praktyków, projektantów, architektów oraz przedstawicieli opiniotwórczych mediów.
Trzeba przyznać, że tegoroczny raport, szczególnie w warstwie niezwykle wartościowych wypowiedzi eksperckich, wykazuje bardzo spójne i jednogłośne stanowisko na temat tego, jak będzie wyglądała komunikacja marek home & garden w 2021 roku – zdradza Anna Jagodzińska, PR & Marketing Manager w Sferze Group.
Digitalizacja i działania online
Branża budowlano-wnętrzarska, podobnie jak cała rodzima gospodarka, nie była przygotowana na lockdown. Przy czym pandemia zaskoczyła polskich producentów sektora home&garden nie na jednym, ale aż na dwóch frontach. Z jednej strony ograniczenie sprzedaży stacjonarnej wymusiło na tych, którzy wcześniej nie zadbali o swoją widoczność w sieci, podjęcie działań online na cito.
Z drugiej strony branża odnotowała widoczny wzrost zainteresowania konsumentów. Przyznaje to 55% ankietowanych.
Nowe okoliczności sprzedażowe wymagały wprowadzenia zmian w obrębie komunikacji z klientem, a lwia część nowej strategii oparła się na mediach społecznościowych. Aż 67% respondentów potwierdza, że na skutek pandemii zmodyfikowało plan komunikacji swojej oferty w 2021 r., a 42% przebadanych firm zdecydowała się zwiększyć udział social mediów w komunikacji z klientem.
Social media w centrum
Kanały, które kiedyś traktowano jako element pomocniczy w budowaniu wizerunku, dziś stają się najważniejszym narzędziem w dialogu z klientem. Z chwilą, kiedy z areny stosunków międzyludzkich na skutek pandemii zniknął kontakt twarzą w twarz, social media stały się bezpieczniejszą opcją rozmowy.
Przeważająca grupa ankietowanych – bo aż 83% firm sektora home & garden – wskazało media społecznościowe jako obszar, który będzie miał największy wpływ na rozwój komunikacji ich marki w 2021 r. – mówi Andrzej Czech, CEO agencji Sfera Group.
– Wśród popularnych platform wygrywa od lat Facebook, ale w branży wyraźnie umacnia się rola Inastagrama, głównie za sprawą rosnącego na znaczeniu influencer marketingu. Trend influencerski na dobre rozgościł się w marketingu marek i coraz chętniej wykorzystywany jest w działaniach sprzedażowych. W 2021 roku chęć podjęcia tego rodzaju współpracy promocyjnej deklaruje lub rozważa 83% badanych przez nas firm
– dodaje Andrzej Czech.
Empatia i personalizacja oferty
Przeciągająca się niepewność otoczenia makroekonomicznego wpłynęła na ewolucję trendu dbałości konsumentów o dom, co w przypadkach wielu firm spowodowało, zaskakujące w kontekście okoliczności pandemicznych, zwiększenie skali zamówień w porównaniu z rokiem poprzedzającym – dodaje Andrzej Czech. – Ukierunkowanie na dom i rodzinę, potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa swoim bliskim, to emocje, które towarzyszyły nam wszystkim. Umiejętnie wykorzystywane w komunikacji z klientem umacniają relacje wzajemnego zaufania i zrozumienia.
⬅
Pobierz bezpłatny raport.
Personalizacja to hasło, które respondenci raportu niemal jednogłośnie wskazują jako jeden z wiodących trendów w bieżącym roku. Odpowiedź na indywidualne potrzeby w zakresie asortymentu, pomoc techniczna, dostęp do materiałów inspiracyjnych i instruktażowych, wreszcie transparentność oferty, to wartości, które klienci branży budowlano – wnętrzarskiej doceniają i które przyjmują, poza ceną i czasem realizacji zamówienia, za istotne kryteria przy zakupie produktu.