Działasz w branży wnętrzarskiej lub architektonicznej? Niezależnie, czy prowadzisz sklep, czy oferujesz usługę wyposażenia wnętrz, aby przyciągnąć klientów, musisz być aktywny w sieci. Które formy content marketingu wykorzystać?
Już 80% Polaków korzysta z internetu wybierając meble i artykuły do aranżacji wnętrz, a blisko 67% szuka pomysłów na urządzenie wnętrza w internetowych serwisach branżowych. Tych danych nie sposób zignorować. Jasno wskazują, że to właśnie Internet jest miejscem, w którym poszukujemy informacji, gdy urządzamy lub remontujemy mieszkanie. Jak je wykorzystać na swoją korzyść, gdy pracujesz w branży?
Polacy szukają inspiracji na wyposażenie wnętrz w internecie
Badania przeprowadzone przez firmę Kantor na zlecenie Wonga dot. cyfrowych zwyczajów Polaków, nie pozostawiają złudzeń. Polacy najczęściej proces zakupowy rozpoczynają w sieci.
Co ciekawe, aż 37% z nich informacji o produktach szuka najpierw w sieci, a dopiero później udaje się do sklepu stacjonarnego, aby dokonać zakupu.
U 17% z nich ścieżka ta będzie jeszcze dłuższa – sprawdzą asortyment w sieci, następnie obejrzą go w sklepie stacjonarnym, a na końcu i tak dokonają zakupu przez internet, szukając atrakcyjnych ofert cenowych.
Ciekawe dane przynosi także Raport Sfery Group (dostępny tutaj), z którego wynika, że to także internet jest głównym źródłem inspiracji dla osób, które są zainteresowane aranżacją wnętrz. Aż 76% osób deklaruje, że pomysłów na urządzenie wnętrza szuka w serwisach branżowych, zaś ok. 74% osób w mediach społecznościowych, wśród których króluje Pinterest, a zaraz za nim plasują się Facebook i Instagram. Dużą popularnością cieszą się również magazyny drukowane – chętnie sięga po nie ponad 40% osób zainteresowanych zmianą aranżacji wnętrz.
Miejsca, w których szukasz inspiracji na aranżację wnętrza:
Nic zatem dziwnego, że tak wiele znanych brandów związanych z branżą wnętrzarską i architektoniczną decyduje się zainwestować w działania content marketingowe. Jak je odpowiednio zaplanować i na jakie formy dotarcia do użytkowników warto postawić?
Content marketing w branży wnętrzarskiej
Branża wnętrzarska to jedna z niewielu, która z content marketingu czerpie pełnymi garściami i najczęściej robi to całkiem sprawnie. Badanie przeprowadzone w 2019 roku przez Sferę Group dotyczące content marketingu w branży wnętrzarskiej ukazało, że marketing treści stosuje aż 90% firm. Statystyki te podobnie zaprezentowały się w roku 2020, kiedy to coraz częściej mówiło się o tym, że marketing treści i media społecznościowe zepchną na dalszy plan modny do tej pory influencer marketing.
A jak jest w roku 2021? Czy nadal warto inwestować w content marketing? Jak najbardziej! Zważywszy na to, że firmy w branży wnętrzarskiej z roku na rok zwiększają budżety przeznaczone na marketing treści, należy starannie opracować strategię marketingową, aby nie pozostać w tyle. To także kluczowy krok, który pozwoli zapobiec przypalaniu budżetów. Jak bowiem pokazują badania Sfery Group ponad ⅓ firm nie poddaje analizie podejmowanych działań content marketingowych.
Jakie działania content marketingowe warto podjąć?
Działasz w branży wnętrzarskiej lub architektonicznej? Niezależnie, czy prowadzisz sklep, czy oferujesz usługę wyposażenia wnętrz, aby przyciągnąć klientów, musisz być aktywny w sieci.
Aż 84% firm inwestujących w content marketing jest zdania, że content pomógł im zbudować świadomość marki.
– Content Marketing Institute
Również i Ty możesz do nich dołączyć. Które formy content marketingu wykorzystać?
Blog firmowy lub własny serwis treściowy
Wiesz już, że podstawowe źródło inspiracji dotyczących wyposażenia domu stanowią portale o tematyce wnętrzarskiej. Dane te wyznaczają Ci zatem konkretny kierunek działania. Nie musisz od razu tworzyć serwisu treściowego (choć jest to wskazane, gdy dysponujesz większym budżetem), na początek możesz założyć blog firmowy, choć i w tym przypadku wymagana będzie regularność dodawania wpisów. W związku z tym, że konkurencja nie śpi, dwa wpisy miesięcznie nie wystarczą.
Blog to miejsce, w którym możesz tworzyć wizerunek eksperta i budować relację z klientami. Jego umiejętnie prowadzenie wspiera jednocześnie pozycjonowanie.
Warto wiedzieć, że blogi mogą spowodować wzrost zaindeksowanych stron o 434%, a linków o 97%!
(dane: DemandMetric)
Oczywiście pod warunkiem, że umiejętnie zoptymalizujesz wpisy, czyli m.in. użyjesz odpowiednich słów kluczowych i fraz, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki. Ta analiza pozwoli Ci jednocześnie stworzyć tematy wpisów, które realnie interesują Twoich potencjalnych klientów.
Media społecznościowe: nie tylko Facebook i Instagram
W związku z tym, że blisko ⅔ internautów szuka inspiracji na aranżację wnętrz w mediach społecznościowych, tam również musisz być obecny. Tutaj jednak treść nie będzie oznaczać wpisów poradnikowych, a coś zupełnie innego – grafiki i zdjęcia. Nie należy zamykać się wyłącznie do Facebooka i Instagrama. W przypadku branży wnętrzarskiej duże znaczenie odgrywa Pinterest. W Polsce liczy on już 3,7 miliona użytkowników. Co istotne, aż 83% z nich szuka na tej platformie inspiracji dot. wystroju wnętrz (Open Mobi- cały raport tutaj)
Nie oznacza to, że nie musisz być obecny na Facebooku czy Instagramie. Szczególnie Instagram stanowi doskonałe miejsce do zamieszczania zdjęć inspiracyjnych. Co ciekawe, coraz większe znaczenie w branży wnętrzarskiej zyskuje również LinkedIn, który pozwala dotrzeć do ważnej grupy interesariuszy – projektantów i architektów wnętrz.
Influencer marketing … i ekologia?
Nie da się ukryć, że duże marki z branży wnętrzarskiej stawiają na współprace influencerskie. Obecnie muszą być one jednak podejmowanie znacznie bardziej świadome. Nie wystarczy już znane nazwisko. Internauci dość mają znanych twarzy, które reklamują już niemal wszystko, dlatego osoby do współpracy dobierać należy uważnie. W 2021 roku, podobnie jak w 2020 warto do współpracy angażować trendsetterów nie tylko stricte wnętrzarskich, ale i zaangażowanych w ekologię. Podkreślanie zastosowania surowców naturalnych i trendu eko jest teraz w cenie.
Działania content marketingowe zyskują znaczenie zwłaszcza obecnie. Jeszcze w 2019 roku przewidywano, że jedną z ważniejszych form promocji w branży wnętrzarskiej będzie obecność na targach i eventach. Pandemia pokrzyżowała jednak te plany. Na szczęście marketing w sieci oferuje tej branży całe mnóstwo możliwości, które warto wykorzystać, jeśli nie samodzielnie, to z pomocą agencji contentowej.