Podczas przełożonej na jesień edycji Łódź Design Festival organizatorzy spróbują przekonać publiczność, że nadszedł czas, by przestać produkować więcej i szybciej, a zacząć lepiej i staranniej. Hybrydowe wydarzenie przeniesie się do Internetu i wyjątkowych lokalizacji na terenie Łodzi.
Początek XXI wieku to dla ludzkości czas wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii człowiek tak bardzo oddziałuje na środowisko, w którym żyje. Zużywanie surowców kopalnych, wzrost stężenia gazów cieplarnianych, w tym przede wszystkim dwutlenku węgla, podnoszenie się poziomu mórz, wyczerpywanie się zasobów nieodnawialnych i przeciążenie systemu pozyskiwania surowców odnawialnych, zaśmiecenie środowiska tworzywami sztucznymi czy malejąca wydajność systemu produkcji energii to tylko kilka z wyzwań, przed jakimi stoi.
Wielość i złożoność problemów sprawia, że coraz trudniej wskazać jedno rozwiązanie, a każda z indywidualnych decyzji konsumenckich i zawodowych niesie ze sobą niepewność związaną z wpływem, jaki ma na środowisko, a tym samym na przyszłość.
Jako organizatorzy Łódź Design Festival wspieramy działania, których celem jest aktywne poprawianie jakości naszego życia, testowanie nowych projektów, ulepszanie istniejących rozwiązań i tworzenie produktów lepiej dostosowanych do dzisiejszego świata. Uważamy, że znaleźliśmy się w miejscu, w którym nie sposób się po prostu zatrzymać, zrezygnować z udogodnień, jakie przyniósł nam postęp cywilizacyjny i powrócić do mitycznego stanu natury. Czy rozwiązaniem naszych najpilniejszych problemów będzie zaplanowany postwzrost, zaprojektowanie nowych sposobów wytwarzania i użytkowania dóbr konsumpcyjnych, przełom w tworzeniu nowych materiałów czy może kolejna rewolucja przemysłowa? – pyta Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.
Festiwal staje się wydarzeniem hybrydowym
Decydując o przeniesieniu terminu nadchodzącej edycji organizatorzy ŁDF postanowili, że tegoroczny festiwal musi być inny. Nie odwołując wydarzenia, podjęli decyzję o dostosowaniu się do nowych oczekiwań odbiorców oraz o sprostaniu wyzwaniom związanym z ich bezpieczeństwem.
Realne połączymy z wirtualnym, artystyczne z konsumpcyjnym, prezentację nowych produktów z eksperymentem i tworzeniem prototypów, a promocję najlepszych polskich wdrożeń z krytyczną analizą funkcjonujących rozwiązań. Postawiliśmy na hybrydowość, która pozwala nam zadbać o to, co teraz najistotniejsze. Wszystkie rozwiązania będą przede wszystkim bezpieczne, niekiedy do przesady, ale tak chcemy postępować – tłumaczy Piernikowski.
W specjalnie zaaranżowanych kontenerach, rozmieszczonych w ogólnodostępnych przestrzeniach publicznych, zostaną pokazane najważniejsze ekspozycje tej edycji. Dwa filary Łódź Design Festival – must have i make me! – jako pierwsze pojawią się w tłumnie odwiedzanych i unikatowych w skali świata łódzkich pofabrycznych lokalizacjach – Manufakturze i Monopolis.
50 z wyróżnionych w tegorocznej edycji plebiscytu must have! produktów będzie można zobaczyć na towarzyszącej plebiscytowi wystawie, która stanie na rynku Manufaktury.
To jedno z najpopularniejszych miejsc w Łodzi, dlatego wierzymy, że rezultatem naszej współpracy będzie zwrócenie uwagi jeszcze większej ilości osób na to, że warto wspierać rodzime wzornictwo. Korzystanie z rozwiązań, które zostały przygotowane przez specjalistów, daje użytkownikom poczucie bezpieczeństwa i świadomość tego, że ich wybory spełniają najwyższe standardy estetyki, zdrowia czy wygody – mówi koordynatorka plebiscytu, Katarzyna Dubik.
Przez wzgląd na wybuch pandemii, organizatorzy ŁDF zdecydowali się przedłużyć nabór do tegorocznej edycji konkursu make me!, dając młodym projektantom szansę na odnalezienie się w nowej rzeczywistości.
Łącznie trafiło do nas aż 268 zgłoszeń z całego świata, które następnie zostały ocenione przez międzynarodowe jury. Wystawa make me! na dziedzińcu Monopolis będzie prezentacją najlepszych prac wyłonionych w konkursie. Twórcy najciekawszych projektów otrzymają nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Nagrodę specjalną, w wysokości 5 000 zł, ufunduje firma INTERPRINT Polska – mówi Katarzyna Ludwisiak, koordynatorka konkursu i projektantka wystawy make me!
Rozwiązanie konkretnego problemu
W przestrzeni miasta po tegorocznej edycji pozostaną trzy ogrody deszczowe, dostępne dla wszystkich mieszkańców Łodzi. To funkcjonalny i estetyczny przykład rozwiązania konkretnego problemu, tak istotnego dla zabetonowanych miast, poprawiającego retencję wody, przeciwdziałającego powodziom czy zapobiegającego suszy.
Nie skupimy się wyłącznie na wybudowaniu ogrodów, ale również zaprosimy chętnych na warsztaty z ich tworzenia oraz opublikujemy instruktaże do samodzielnych prób – zapowiada rzecznik prasowa ŁDF, Aleksandra Kietla: – Wszystkie wydarzenia chcemy potraktować w ten sposób, fizyczną prezentację będą uzupełniały wysokiej jakości materiały publikowane online, takie jak wideo, zdjęcia, wycieczki 3D, obszerne publikacje czy podcasty, nad których przygotowaniem pracujemy od wielu miesięcy – dodaje.
Wkrótce organizatorzy ŁDF poinformują o kolejnych elementach programu nadchodzącej edycji. Jednym z jej najmocniejszych elementów będzie projekt MATRICE, czyli szczególna przestrzeń, w której będziemy mogli kontrolować wszystkie bodźce docierające do naszych zmysłów.
Swojej kontynuacji doczeka się jedna z najchętniej odwiedzanych części ubiegłorocznej edycji, czyli projekt Zasoby. W tym roku bohaterami wystawy staną się odpady, resztki i zanieczyszczenia. Niezwykłą ekspozycję, zatytułowaną Postęp nie istnieje, przygotują członkowie NOWIU, jednego z najbardziej znaczących stowarzyszeń rzemieślników w Polsce.
Już na początku września okaże się, co tym razem przygotowali najzdolniejsi polscy ilustratorzy, którzy w ubiegłym roku oczarowali publiczność Słownikiem Dobrych Łodzianizmów. Wystawa ta będzie częścią Edukreacji – cyklu zajęć edukacyjnych dla dzieci, na który złożą się także liczne warsztaty. Na ŁDF nie zabraknie też elementów tradycyjnych – po raz piąty Filip Springer poprowadzi ARCHIBLOK.
Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
O WYDARZENIU: 14. Łódź Design Festival | PROGRES! | Główny weekend: 17-20.09.2020 | Wernisaże wystaw: wrzesień 2020