Tego, że branża wyposażenia łazienek odnotuje pandemiczny spadek sprzedaży wszyscy się raczej spodziewaliśmy. Zaczynamy otrzymywać pierwsze potwierdzenia tych przypuszczeń. Spadek sprzedaży w pierwszej połowie 2020 roku – oczywiście w wyniku COVID-19 – raportuje Geberit. Firma podkreśla też, że mimo trudnej sytuacji na wielu rynkach, będzie nadal realizować swoje strategiczne i operacyjne priorytety.
W pierwszej połowie 2020 r. na wyniki biznesowe Grupy Geberit wpłynęła pandemia COVID-19 i negatywne zmiany kursów walut. Zwłaszcza w drugim kwartale ograniczenia nałożone w związku z COVID-19 spowodowały znaczny spadek sprzedaży na poszczególnych rynkach. W pierwszych sześciu miesiącach 2020 r. sprzedaż netto firmy Geberit liczona we frankach szwajcarskich spadła o 9,8% – do 1468 mln CHF. Sprzedaż skorygowana o kurs walut spadła o 4,5%.
W drugim kwartale skorygowany o kurs walutowy spadek wyniósł 10,7% – właśnie wtedy, od połowy marca na przemysł budowlany w Europie negatywnie wpłynęła pandemia COVID-19. W kilku krajach – Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – większość placów budowy pozostawała zamknięta przez dłuższy czas. Tymczasem w innych krajach ograniczenia nałożone w wyniku pandemii doprowadziły do spowolnienia działań budowlanych. Ponadto większość salonów sprzedaży produktów sanitarnych w Europie pozostawała zamknięta przez około dwa miesiące.
Sytuacja ta spowodowała, że sprzedaż produktów Geberit w ciągu pierwszego półrocza 2020 rozwijała się na dwa różne sposoby. Rynki, na które największy wpływ miały zamknięcia placów budowy – Wielka Brytania / Irlandia (-34,1%), Włochy (-25,1%), Półwysep Iberyjski (-20,9%) i Francja (-19,2%) odnotowały znaczny spadek sprzedaży netto – skorygowany o kurs walutowy. Z drugiej strony – pomimo ograniczeń nałożonych z powodu pandemii, Niemcy (+ 2,9%), kraje nordyckie (+ 2,2%), Europa Wschodnia (+1,4%), Szwajcaria (+0,5%), Austria (+ 0,4%) i Kraje Beneluksu (+ 0,2%) odnotowały wzrost sprzedaży netto.
Podsumowując, skorygowana o walutę sprzedaż netto w Europie spadła o 3,3%.
Poza Europą
Pandemia COVID-19 miała wpływ także na prace budowlane poza Europą. W rezultacie znaczny spadek sprzedaży netto miał miejsce również na Bliskim Wschodzie / w Afryce (-25,9%), na Dalekim Wschodzie / Pacyfiku (-18,5%) i Ameryce (-5,4%). Jeżeli chodzi o segmenty produktowe, spadek w obszarze instalacji i systemów spłukiwania wyniósł 4,8%, 3,8% w systemach rur i 4,6% w systemach łazienkowych.
Pomimo ograniczeń nałożonych przez COVID-19, łańcuch dostaw w Geberit pozostał w dużej mierze nienaruszony. Jak czytamy w informacji prasowej Geberitu, w wyniku utrzymujących się niepewności związanych z pandemią COVID-19 nadal nie jest możliwe przedstawienie perspektyw dla branży budowlanej. Jednak firma podkreśla, że będzie nadal realizować swoje strategiczne i operacyjne priorytety. Nie będzie podejmować żadnych działań, które mogłyby zaszkodzić jej obecnej pozycji lub przyszłemu potencjałowi – takich jak na przykład zmniejszenie wysiłków i budżetów na badania i rozwój. Kierownictwo jest przekonane, że Geberit jest dobrze wyposażony i przygotowany do sprostania obecnym i nadchodzącym wyzwaniom, aby wyjść z globalnego kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią COVID-19.