Włoski przemysł ceramiczny osiągnął przychody w wysokości 6,5 miliarda euro przy zatrudnieniu 27 500 pracowników. Sektor płytek wyeksportował towar o wartości 4,5 mld euro i poczynił inwestycje na poziomie 373 mln euro, co stanowi odpowiednio 84% i 7% obrotu.
Na tegorocznym spotkaniu członków Confindustria Ceramica przedstawiono raport z badań statystycznych obejmujących włoski przemysł ceramiczny – czyli przedsiębiorstwa produkujące płytki ceramiczne i slaby, wyroby sanitarne, porcelanę i zastawę stołową, materiały ogniotrwałe, ceramikę techniczną, cegły i dachówki. W 2019 r. sektor ten obejmował w sumie 279 firm działających we Włoszech, o sile roboczej ponad 27 500 pracowników i przychodach w wysokości 6,5 mld euro, a także szereg firm należących do włoskich grup działających w Europie i Ameryce Północnej.
Płytki ceramiczne produkowane we Włoszech
W 2019 r. we Włoszech działało 135 producentów płytek ceramicznych, zatrudniających 19 318 pracowników. Produkcja wyniosła 400,7 miliona metrów kwadratowych (-3,5%), a sprzedaż 406,9 miliona metrów kwadratowych (-0,78%). Sprzedaż we Włoszech wyniosła 83,5 miliona metrów kwadratowych (+ 1,3%). podczas gdy eksport nieznacznie spadł do 323,4 mln metrów kwadratowych (-1,3%). Dało to całkowity obrót włoskich firm ceramicznych w wysokości 5,34 mld euro (-0,73%), w tym 4,5 mld euro z eksportu (spadek o 0,8%, co odpowiada 84% obrotu) i 832 mln euro ze sprzedaży krajowej.
W 2019 r. inwestycje w tym sektorze wyniosły 373,1 mln euro (7% rocznego obrotu), co oznacza spadek o jedną czwartą w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy nadal obowiązywały zachęty podatkowe, ale nadal znacznie przekraczały wartości sprzed wprowadzenia planu „Industria 4.0”.
Internacjonalizacja włoskiej produkcji płytek
W 2019 r. poza Włochami działało łącznie 16 spółek kontrolowanych przez włoskie firmy. Firmy te, należące do 9 włoskich grup ceramicznych, zatrudniały 3 133 osoby i wyprodukowały 82 miliony metrów kwadratowych płytek. Przychody ze sprzedaży wyniosły 843 mln euro (-1,8%), w tym 464,7 mln euro ze sprzedaży w Europie (-3,8%; udział 55%), a pozostałe 378,4 mln euro ze sprzedaży w Ameryce Północnej (+ 0,7%). Około 80% całkowitego obrotu wygenerowano ze sprzedaży na tym samym rynku, na którym znajdują się fabryki.
Ceramiczne wyroby sanitarne
W 2019 r. we Włoszech działało 30 producentów ceramicznych wyrobów sanitarnych, w tym 27 w klastrze Civita Castellana w prowincji Viterbo. Przemysł zatrudniał ogółem 2672 pracowników w całym kraju i wyprodukował 4 miliony sztuk. Obrót wyniósł 338,8 mln euro, w tym eksport wyniósł 152,5 mln euro (45% całości).
Giovanni Savorani, prezes Confindustria Ceramica
W ostatnich miesiącach Covid-19 wywrócił nasze życie do góry nogami, a po kryzysie zdrowotnym mamy obecnie niestety także kryzys ekonomiczny i społeczny. Nasza branża straciła w tym okresie ponad 350 milionów euro przychodów, a firmy ze wszystkich sektorów w dużym stopniu skorzystały z programu urlopów dla pracowników.
Ożywienie gospodarki naszego kraju ma kluczowe znaczenie dla ozdrowienia przemysłu i zatrudnienia. Środki już zaplanowane przez rząd, takie jak super-premia w wysokości 110%, są krokiem we właściwym kierunku, ale potrzebne są pilne działania upraszczające aspekty administracyjne w celu przyspieszenia inwestycji prywatnych i publicznych. W szczególności wzywamy do jak najwcześniejszego rozpoczęcia prac, w przypadku których zakończono wszystkie procedury wydawania zezwoleń, takich jak droga łącząca autostradę Campogalliano-Sassuolo.
W związku z tymi kwestiami wysłaliśmy do rządu wspólny list wraz ze związkami zawodowymi, wzywając między innymi do równego traktowania efektywności wodnej z efektywnością energetyczną ze względu na potencjał, jaki może to mieć w zakresie renowacji przestarzałych krajowych zasobów budowlanych i dać oszczędność setek milionów metrów sześciennych wody pitnej.
Jednocześnie należy chronić firmy poprzez skuteczne wdrażanie środków gwarantujących niezbędną płynność finansową i zapewniających im międzynarodową konkurencyjność. Z tego powodu konieczne są pilne działania w celu skorygowania różnic między naszymi kosztami energii a kosztami naszych głównych konkurentów oraz w celu uniknięcia dodatkowych opłat za dostosowanie do systemu handlu uprawnieniami do emisji, które na tym etapie są niezrównoważone.
Dziś przedstawiliśmy również naszym członkom trzeci etap kampanii „Wartości ceramiki”, która po promowaniu cech i zastosowań naszych produktów zwiększy świadomość ich właściwości użytkowych w porównaniu z materiałami konkurencji. Składa się z serii siedmiu 15-sekundowych filmów, które planujemy nadać w drugiej połowie roku w kanałach internetowych i mediach społecznościowych we Włoszech i na głównych rynkach międzynarodowych.
Źródło: Confindustria Ceramica