Z jakiego powodu zapamiętacie Państwo 2018 rok w Waszej firmie?
Marcin Dymarski Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu w Elita & Maximus: Mijający rok był dla sektora mebli łazienkowych niezwykle skomplikowany. Szczególnie na terenie Zachodniej Europy, gdzie branża wyposażenia łazienek zanotowała znaczne spadki sprzedaży. W Polsce pierwsze 3 kwartały 2018 roku były bardzo ciekawe biznesowo. Niestety ostatni kwartał pokazał podobną tendencję, jaką mogliśmy zaobserwować w Zachodniej Europie.
W naszej świadomości rok 2018 pozostanie rokiem bicia wszelkich firmowych rekordów. Chcieliśmy sprostać wymaganiom rynku polskiego, a także nowym kontraktom pozyskanym na terenie Europy.
Aby osiągnąć nasze cele biznesowe w 2018 wspięliśmy się na wyżyny w kilku obszarach naszej działalności, bijąc w ten sposób rekordy w wielu aspektach. Osiągnęliśmy najwyższą w historii wartość produkcji, znacząco zainwestowaliśmy w rozwój zdolności produkcyjnej, zanotowaliśmy najwyższy stan zatrudnienia w naszej ponad 20-letniej historii. Jednym słowem, w 2018 roku wszystko musiało być absolutnie “naj”.
Podsumowując, był to trudny i pracowity rok dla całego naszego teamu, który nie ustawał w dążeniu do realizacji potrzeb naszych klientów. Był to również rok zakończony ogromną satysfakcją z odniesionych sukcesów i dumą z wypracowanego 15%-ego przyrostu sprzedaży wobec 2017 roku.
Jakie wydarzenia, decyzje, zjawiska były najważniejsze dla Waszej firmy?
Dawno nie było roku, który przyniósłby tak wiele zmian w prowadzeniu biznesu. Nadal najważniejszym elementem naszej strategii jest zmiana modelu współpracy na linii Producent-Partner biznesowy.
Od 2017 roku realizujemy nowy model współpracy, którego głównym celem jest wyjście z pozycji biernego Producenta/Dostawcy i przejście do roli kreatywnego Partnera w biznesie. W czasie spotkań z klientami omawiamy najnowsze tendencje w zakresie wzornictwa, pokazujemy nowatorskie rozwiązania w obszarze funkcjonalności oraz nowoczesnego designu, opracowujemy kompleksowe rozwiązania na potrzeby naszych klientów. Bezpowrotnie minął czas, gdy pracownicy działu sprzedaży podróżowali po Europie z katalogami firmowymi oferując nasze kolekcje.
Dzisiaj nasi pracownicy zbierają informacje i wsłuchują się w potrzeby klientów. To pierwszy krok w skomplikowanym procesie projektowania nowych kolekcji. Ostatecznym krokiem jest prezentacja naszej wizji, w jakim zakresie moglibyśmy wesprzeć rozwój biznesu naszego Partnera handlowego.
Kontynuacja tej strategii w 2018 roku na rynku europejskim pozwoliła na zdobycie wielu ciekawych kontraktów, a także umocniła naszą pozycję na dotychczasowych rynkach. Skutecznie staramy się zmienić powszechne przekonanie mówiące o tym, że z Polski ma być tanio. Oferujemy znakomite rozwiązania w zakresie funkcjonalności,
w perfekcyjnej relacji cena – jakość – design. Tę strategię współpracy będziemy rozwijać również w 2019 roku.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój Wazej firmy w 2018 roku?
Ewoluować, skutecznie ewoluować.
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Należałoby spojrzeć na problematykę wyzwań w dwóch obszarach: zmienne ekonomiczne uwarunkowania wpływające na prowadzenie biznesu oraz dynamiczne zmiany w zakresie wzornictwa.
Pierwszą część znakomicie rozumieją wszyscy prowadzący samodzielny biznes, szczególnie w zakresie zmieniających się cen materiałów i usług, wzrostu kosztów paliw i energii elektrycznej, presji płacowej oraz ograniczenia w dostępie do wykfalifikowanej siły roboczej. Wymusza to na przedsiębiorcach szereg zmian i działań. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom inwestujemy czas i środki finansowe w poprawę efektywności pracy na każdym stanowisku. Poprawa efektywności to nie tylko nowoczesne maszyny, robotyzacja stanowisk pracy, którą realizujemy zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym. To również inwestycja w kapitał ludzki, który zapewni stały, progresywny rozwój naszych fabryk.
W mojej ocenie to główne wyzwanie dla krajowych producentów i należy w tym zakresie podejmować szczególne działania, aby nie utracić przewagi lub zdolności konkurencyjnej na rynkach Polski i Europy.
W zakresie wzornictwa, głównym wyzwaniem stała się personalizacja oferty dla różnych rynków w Europie.
Poczucie estetyki, designu i funkcjonalności są ścisłe związane z położeniem geograficznym. Zasadniczo trendy wzornicze są spójne dla całej Europy, ale indywidulane potrzeby klientów np. z Norwegii są nieco inne, niż klientów z Polski, a zupełnie inne niż potrzeby klientów z Francji czy Hiszpanii. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej, który jest naszym głównym rynkiem biznesowym, musieliśmy w 2018 roku radykalnie zmienić ofertę handlową i przyspieszyć szereg wdrożeń nowych kolekcji meblowych, które planowane były na początek 2019 roku.
Z tym faktem związane były ogromne nakłady finansowe na przebudowę kilkuset ekspozycji w salonach łazienkowych. Ogromne wyzwanie, ale efekt bardzo ciekawy. Nowa oferta handlowa spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony klientów, co powala nam z optymizmem patrzeć w 2019 rok.
Co było najważniejszym zjawiskiem kształtującym branżę łazienek w Polsce w 2018 roku?
Niezmiernie trudno jest wskazać jedno wspólne zjawisko kształtujące całą branżę łazienek w Polsce, jednakże chciałbym podkreślić pewną tendencję jaką obserwujemy od kilkunastu miesięcy. Zmieniają się zasadniczo oczekiwania Polaków w zakresie designu i funkcjonalności mebli łazienkowych. Klienci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i chcą tworzyć własne aranżacje. Odpowiedzią na te potrzeby są meble modułowe, jakie oferujemy od połowy 2018 roku. Nasi klienci sami tworzą własne kompozycje wykorzystując dostępne moduły meblowe. Mogą je łączyć z klasycznymi umywalkami ceramicznymi lub blatami o strukturze naturalnego drewna wraz z szeroką ofertą umywalek nablatowych.
Inwencja twórcza w tym zakresie nie zna granic, a my jesteśmy dumni, że możemy zaoferować odpowiednie narzędzia do realizacji indywidualnych potrzeb i marzeń. Będziemy ten trend kontynuować, zapewniając naszym klientom dalsze możliwości realizacji pasji i ułatwiać tworzenie harmonijnej łazienki z przemyślaną funkcją przechowywania.
Jaki swój jeden produkt / nowość wybralibyście jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
Trudno mi wybrać jeden produkt, ponieważ w 2018 roku wprowadziliśmy trzy nowe kolekcje, wyróżniającej się szczególnie atrakcyjnym wzornictwem. Nieprzeciętne detale każdej serii, które w połączeniu z modułowością, dają możliwości stworzenia indywidualnej i nowoczesnej łazienki.
Wszystkie nowe kolekcje cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego uważam, że zarówno Futuris (na zdjęciu), Lofty jak i Look zasługują na uznanie.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z nowym rokiem – czego możemy się firmie Elita w 2019 roku spodziewać?
Zamierzamy kontynuować strategię partnerskiego rozwoju biznesu z naszymi klientami w Europie. Będziemy ją realizować poprzez właściwie dobrane kolekcje meblowe, dostosowane do potrzeb rynków lokalnych.
Planujemy w dalszym ciągu rozwijać ideę mebli modułowych, tak aby zapewnić klientom ostatecznym nieograniczone możliwości stworzenia własnej wymarzonej łazienki.
Będziemy inspirować i pobudzać wyobraźnię.
Wprowadzimy również do naszej oferty nowe kategorie produktowe z myślą o naszych klientach, aby ich dodatkowo zainspirować w tworzeniu swoich, indywidualnych aranżacji.