Tegoroczne Cersaie potwierdziły swój status wydarzenia, którego nie mogą opuścić wszyscy zainteresowani światowym rynkiem płytek ceramicznych i wyposażenia łazienek. W tym roku zanotowano kolejny z rzędu wzrost liczby gości. Także tych z zagranicy.
W ciągu pięciu targowych dni, tereny BolognaFiere odwiedziło w sumie 112 104 odwiedzających. Jak podają organizatorzy Cersaie, to o 0,4% więcej niż w 2017 r. Liczba odwiedzających z zagranicy wzrosła o 1,6% do 54 025. Natomiast liczba odwiedzających z Włoch nieznacznie spadła (-0,6%) w porównaniu z poprzednim rokiem.
W targach Cersaie wzięło w tym roku udział 840 wystawców (w tym 314 spoza Włoch), którzy zaprezentowali swoje produkty na 161 tys. m2 powierzchni wystawienniczej. Oczywiście najbardziej licznie reprezentowany był sektor płytek ceramicznych z 452 firmami. Na kolejnym miejscu – co ciekawe – uplasowały się meble łazienkowe z 181 wystawcami.
Organizatorzy targów są także bardzo dumni z imponującej liczby dziennikarzy, którzy w tym roku odwiedzili Cersaie. Akredytowało się ich aż 889 – 510 włoskich i 379 międzynarodowych.
Obrót w sektorze włoskiej płytki przekroczył 5,5 mld euro
Podczas Międzynarodowej Konferencji Prasowej Cersaie, która odbyła się 24 września, Emilio Mussini, wiceprezes Confindustria Ceramica przedstawił także aktualną sytuację sektora produkcyjnego włoskiej płytki ceramicznej za 2017 rok.
– Po sześciu latach ciągłego wzrostu nasze całkowite obroty przekroczyły 5,5 miliarda euro – powiedział Emilio Mussini. – Oznacza to powrót do poziomu sprzed kryzysu, jeśli chodzi o wartość.
Jak zaznaczył, wielkość produkcji również odnotowała poprawę:
– W minionym roku, po pięciu latach powolnej ekspansji, osiągnęliśmy sprzedaż rzędu 422 mln m2. Wzrost ten jest napędzany głównie przez rynek UE, który stanowi połowę całkowitej sprzedaży włoskiej i odnotował wzrost o 4%.
Szacowane wyniki na rok 2018 są silnie uzależnione od sytuacji międzynarodowej.
– Tegoroczne prognozy są silnie uzależnione od debaty na temat taryf i wzrostu stóp procentowych w USA – mówił Emilio Mussini. – Oba te czynniki nie budzą optymizmu.
Włoski sektor płytki ceramicznej ma się dobrze
Sektor płytek ceramicznych pozostaje stabilny, w dużej mierze ze względu na proces internacjonalizacji produkcji. Stanowi on 14% całkowitego obrotu. Włochy mają 160 firm produkujących płytki ceramiczne i zatrudniających prawie 23 tys. osób. Ich łączna wydajność sięga 510 mln m2, a łączne przychody 6,4 mld euro. 73% tej wartości pochodzi z eksportu. Włochy pozostają światowym liderem w handlu międzynarodowym pod względem wartości, z udziałem o 32% wyprzedzającym Chiny (25%) i Hiszpanię (16%).
Jak podał Emilio Mussini, włoski przemysł płytek zwiększa również nakłady na inwestycje:
– W ubiegłym roku zainwestowaliśmy 514 mln euro, o 29% więcej niż w roku poprzednim – zauważył Mussini. – W ciągu pięciu lat nasza branża zainwestowała 1,8 mld euro w technologię, w tym 1,3 mld euro w ciągu ostatnich trzech lat.
Jak dodał, zdecydowany wzrost w 2017 roku był w dużym stopniu spowodowany rządowym programem zachęt podatkowych Industry 4.0.
Kolejna edycja Cersaie odbędzie się 23-27 września 2019 r.
fot. Cersaie