Mówiąc o branży, staramy się patrzeć szerzej – także zerkając do pokrewnych firm z sektora instalacji. 2017 rok z perspektywy firmy Oventrop Sp. z o.o był zdecydowanie udany. Kazimierz Mróz, Dyrektor Oventrop Sp. z o.o. mówi m.in. o czynnikach, które wpłynęły na ten sukces i ocenia rynkową koniunkturę.
Dominika Ciurzyńska, SBS: Panie Kazimierzu jak Pan ocenia ubiegły rok?
Kazimierz Mróz: Z punktu widzenia Oventrop Polska – bardzo dobrze, powyżej założonego planu i na pewno powyżej średniej rynkowej. Głównym źródłem naszego sukcesu jest kilka dużych kontraktów związanych z remontami i wymianą armatury w spółdzielniach mieszkaniowych. Jednak nawet gdybyśmy potraktowali ten obrót jako zdarzenie jednorazowe – wciąż pozostalibyśmy na dużym plusie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Co do sytuacji na rynku – pierwsze półrocze było słabe. Symboliczny przyrost z trudem przykrył inflację i podwyżki cen producentów. Sygnały z III kwartału są zdecydowanie pozytywne i myślę, że rok 2017 branża skończy na solidnych wzrostach. [rozmowa odbyła się pod koniec III kwartału 2017. – przyp. red.]
Jak Pana zdaniem będzie rozwijać się rynek budowlany w Polsce w 2018 roku? Czy przy dość zmiennych warunkach makro i mikroekonomicznych, na rynku tak niepewnym jak budowlany, można stworzyć prognozę, która będzie miała przełożenie na rzeczywistość?
Zadania wykonawcy i projektanta zbliżają się coraz bardziej do siebie i mogę sobie wyobrazić, że w nieodległej przyszłości schemat „projektuj i wybuduj” będzie dominującym sposobem realizacji inwestycji. Wtedy oś producent-wykonawca będzie zapewne jeszcze silniejsza i prawdopodobnie będzie miała dominujący wpływ również na model dystrybucji.
Jest kilka elementów koniunktury, które według mnie pozwalają myśleć pozytywnie o sytuacji na rynku budowlanym w perspektywie dwóch, trzech lat. Przede wszystkim rozpędzający się rynek prywatnych inwestycji mieszkaniowych. Mimo końca koniunktury, przepowiadanego od kilku lat przez wszystkowiedzących, rynek ten ma się jak najlepiej, a najnowsze publikacje statystyczne wręcz szokują. W obu podstawowych segmentach rynku – budownictwie jednorodzinnym i wielorodzinnym na sprzedaż lub wynajem – wskaźniki pozwoleń na budowę i rozpoczęcia budów osiągają dzisiaj swoje wieloletnie maksima. Zapowiada to żniwa dla wykonawców i dostawców na co najmniej dwa przyszłe lata. Drugim filarem koniunktury będą zapewne inwestycje wspierane zatwierdzonym dofinansowaniem unijnym z perspektywy 2014-2020. Oby jak najwięcej z tych środków trafiło do naszej branży.
Lokalna, czyli polska specyfika korzystania z dotacji i doświadczenie z lat 2013-2015 pozwala przypuszczać, że z roku na rok wydatki te będą większe – aż do kumulacji w 2022. Machina ta rozpędza się wolno, ale najgorsze wydaje się być już za nami. Niepokoić mogą niejasne perspektywy unijnego budżetu po roku 2020, ale nie ma co się martwić na zapas.
I trzeci ważny element koniunktury – remonty i wymiany.
Kazimierz Mróz: Jeżeli sytuacja materialna posiadaczy domów i budynków będzie się stabilnie poprawiać – to może doczekamy czasów, kiedy to oni, a nie inwestycje, będą rozstrzygać o koniunkturze w naszej branży.
Na dojrzałym rynku niemieckim branża budowlana żyje przede wszystkim z remontów. A inwestor remontujący jest klientem bardziej świadomym potrzeb, lepiej płacącym i bardziej wymagającym. To rynek lepszego produktu, lepszej usługi, wyższej ceny i wyższej marży. To rynek, gdzie produkt ocenia się przede wszystkim pod kątem kosztu eksploatacji, a nie najniższej ceny zakupu. To także nadzieja dla dostawców markowych produktów, bardziej zaawansowanych technicznie i przez to niestety również droższych. W tym obszarze Oventrop ma od zawsze silną pozycję i mocne argumenty w negocjacjach z inwestorem.
Jaka grupa Państwa produktów cieszyła się w 2017 roku największym powodzeniem? Czy zauważa Pan jakieś nowe tendencje? Jak Pan ocenia tę sytuację?
Wspomniałem wcześniej o dużych kontraktach remontowych w spółdzielniach mieszkaniowych, więc siłą rzeczy są to przede wszystkim zawory termostatyczne i tzw. armatura podpionowa. Cieszy nas przede wszystkim rosnący udział armatury grzejnikowej automatycznie równoważącej, która znacznie podnosi komfort użytkowania instalacji w blokach mieszkalnych. Dobrze świadczy to o rozeznaniu służb technicznych spółdzielni i decyzyjnej sprawności zarządów.
Precyzyjny rozdział ciepła, ograniczenie hałasu i ograniczenie konieczności użycia armatury podpionowej uzasadnia wyższą cenę tych urządzeń, zwłaszcza w budynkach do 4-5 kondygnacji. Liczymy na utrwalenie tego trendu w najbliższej przyszłości, ponieważ produkt w pełni na to zasługuje. Na wymianę w najbliższych latach w całym kraju czeka zapewne ponad 10 milionów zaworów grzejnikowych. Jeżeli montowane aktualnie automaty grzejnikowe się sprawdzą – liczymy na efekt kuli śnieżnej i nasz duży udział w tym rynku.
Państwa oferta jest bardzo szeroka: od armatury do regulacji hydraulicznej, armatury grzejnikowej, poprzez centralne sterowanie i regulację w technice domowej oraz instalacje solarne. Czy w nadchodzącym roku planujecie Państwo wprowadzenie jakiegoś nowego rozwiązania na rynek?
Intensywnie rozwijamy segment naszej oferty zawierający elementy inteligentnego zarządzania budynkiem, tzw. Smart Home. Wprowadzane aplikacje umiejętnie łączą funkcjonalności naszej tradycyjnej armatury z możliwościami elektroniki i architektury sieciowej – zarówno wewnątrz budynku, jak i z wykorzystaniem internetu. Wszystko to zmierza w kierunku maksymalnej efektywności instalacji i zwiększenia komfortu jej użytkowania. Standardem staje się możliwość zdalnego sterowania i monitorowania pracy domowych urządzeń – z fotela czy z końca świata.
Oventrop stara się być w awangardzie tej zmiany.
Szybko też rośnie udział w sprzedaży tzw. mieszkaniowych węzłów cieplnych, czyli urządzeń, które pośredniczą w przekazaniu do poszczególnych mieszkań ciepła na potrzeby ogrzewania i podgrzewu wody pitnej. Jedno urządzenie – jedno mieszkanie, czyli wygoda w rozliczaniu mediów, możliwość odcięcia bez wpływu na pracę pozostałej części instalacji, dowolność w ustaleniu czasu rozpoczęcia ogrzewania itp. Sprzedaż tego produktu charakteryzuje się silną regionalnością, ale mamy nadzieję na rozszerzenie trendu na cały kraj.
Dziękujemy za rozmowę.
Rozmawiała Dominika Ciurzyńska, Grupa SBS