W 2017 roku toalety z Japonii i ich pierwszy tamtejszy producent – firma Toto obchodzą jubileusz 100-lecia istnienia. Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność dokładnie 5 maja 1917 roku. Początki nie były łatwe i wymagały od założycieli wytrwałości i dużej wiary w powodzenie biznesu.
Na początku XX wieku toalety w Japonii miały postać umieszczonych na zewnątrz latryn, z których korzystało się w pozycji stojącej. W 1903 roku późniejszy założyciel Toto – Kazuchika Okura – odwiedził wraz z ojcem Europę. Podczas wizyty zachwycili się czystą, śnieżnobiałą ceramiką łazienkową. Uwierzyli, że pewnego dnia tego typu ceramika dotrze również do Japonii.

Po powrocie do Japonii zainwestowali więc w laboratorium prowadzące badania nad ceramiką sanitarną. Droga do osiągnięcia pożądanego efektu nie była łatwa. Przeprowadzono ok. 20 tys. eksperymentów, zbudowano wiele prototypów zanim osiągnięto satysfakcjonujący rezultat. To był rok 1914 – wtedy powstały pierwsze toalety z Japonii – jak te dobrze nam znane, ceramiczne, spłukiwane wodą.

Testy pokazywały, że toalety Okura były tak samo dobre, jak te europejskie. Kazuchika postanowił więc wejść w sanitarny biznes i zainwestować w zakład produkcyjny. Na miejsce budowy nowej fabryki wybrał miejscowość Kokura – ze względu na dogodne położenie zapewniające dostęp do surowców i portu – co zapewniało możliwości eksportowe. I tak w 1917 roku została utworzona firma Toyo Toki – pierwszy w Japonii producent ceramiki sanitarnej.

Trudne początki

Ale jako że wielu Japończyków nie miało wcześniej do czynienia z urządzeniami tego typu, trudno było ich przekonać do korzystania z ceramicznych toalet.
Firma zaczęła więc swą pracę od szerzenia świadomości na temat ceramiki sanitarnej. Przygotowywała się jednocześnie do uruchomienia masowej produkcji. W 1920 roku Toto zainstalowało w swej fabryce tunelowy piec Dresslera umożliwiający nieprzerwaną produkcję ceramiki. Ale w owym czasie niewiele japońskich domów podłączonych było do sytemu kanalizacyjnego, Toto otrzymało więc niewiele zamówień na swoje toalety. Postanowiło więc wesprzeć swoją działalność poprzez produkcję ceramiki stołowej i czekać na lepszą koniunkturę.
Toalety z Japonii na świecie
Jak się okazało, decyzja ta była słuszna. W miarę jak Japonia się modernizowała, zwiększała się również sieć kanalizacyjna, a wraz z nią zapotrzebowanie na nowe toalety. Wraz z wprowadzeniem toalet do systemu publicznego budownictwa – ceramiczne toalety siedzące stały się codziennością w japońskich domach.
W 1946 roku toto rozpoczęło produkcję własnej armatury i metalowych elementów instalacyjnych. W 1969 roku marka wykonała kolejny krok w swoim rozwoju zmieniając nazwę na Toto.
Dziś marka posiada 27 oddziałów w 18 krajach świata. Jej znakiem rozpoznawczym są toalety myjące – washlety, które odmieniły kulturę higieny w Japonii. Do roku 2015 marka wysłała ponad 40 milionów sztuk tych produktów – do różnych krajów świata. W 2015 roku w Japonii zostało otwarte Muzeum Toto.
(źródło: Toto)